دولت عشق
دولت عشق
سیاسی-اقتصادی -اجتماعی

 

اعتراض مسئولان و كارشناسان به اظهارات اسدالله عسگر اولادي

مردم را با توهمات خود نگران نكنيد

 

انبار ها پر از كالاست، مردم نگران نباشند

اين روزها رسانه‌هاي بيگانه همزمان با ذوق‌زدگي ناشي از اقدام اتحاديه اروپا در تحريم نفت ايران و تحولات بازار سكه و ارز، از سخنان سبك‌سرانه برخي تجار داخلي كه مصداق بارز خودزني است، دچار هيجان‌ غيرقابل توصيفي شده‌اند و لحظه‌ شماري مي‌كنند تا بروز قحطي در ايران را كه «اسدالله عسگراولادي» وعده وقوع آن را در 6 ماه آينده داده جشن بگيرند اين در حالي است كه رئيس مجمع عالي واردات كشور در گفت‌وگو با ، سخنان عسگر اولادي را ناشي از بي‌اطلاعي وي نسبت به تحولات و شرايط بازار داخل عنوان مي‌كند و مي‌گويد: در شرايطي كه انبارها و سردخانه‌ها مملو از اقلام اساسي است، توليد داخلي طبق روال گذشته در حال انجام است و واردات با استفاده از ارز 1112 توماني جريان طبيعي خود را طي مي‌كند، جاي تعجب دارد آقاي عسگر اولادي به استناد كدام اطلاعات چنين اظهارنظر عجيبي كرده‌اند.
وي با تأكيد بر اين‌كه استفاده واردكنندگان رسمي از نرخ مرجع بانك مركزي موجب شده آنها تحت‌ تأثير نوسانات قيمت ارز در بازار آزاد قرار نگيرند، اظهار مي‌كند: با اطمينان مي‌گويم نه در حال حاضر، نه شش ماه ديگر و نه بعد از آن، هيچ مشكلي در تأمين اقلام و كالاهاي اساسي وجود نخواهد داشت. وزير صنعت،‌ معدن و تجارت نيز ديروز اعلام كرد تمام ارز مورد نياز واردكنندگان با نرخ مرجع 1112 تومان از سوي بانك مركزي در حال تأمين است و هيچ محدوديتي در اين زمينه وجود ندارد. بر همين اساس روند ثبت سفارش براي واردات اقلام مختلف همچون گذشته ادامه دارد و تغييراتي مبني بر كاهش ميزان ثبت سفارش‌ها به چشم نمي‌خورد علاوه بر اين نبايد فراموش كرد حدود 90 درصد كالاهاي اساسي و ضروري مورد نياز مردم از محل توليدات داخلي تأمين مي‌شود و وابستگي به واردات در اين زمينه بسيار اندك است.
نگراني از تأمين كالاهاي اساسي بي‌مورد است
وزير صنعت، معدن و تجارت نيز موجودي كالاهاي اساسي در كشور را بسيار مطلوب توصيف كرده و در مورد اظهارات اخير عسگراولادي به مي‌گويد: تجربه هشت سال جنگ تحميلي و سال‌هاي پس از آن بخوبي نشان مي‌دهد مردم كشور سخت‌ترين تحريم‌ها را پشت‌سر گذاشته‌اند و بديهي است تحريم‌هاي تازه نيز نمي‌تواند مانعي در مقابل ملت ما باشد.
دكتر مهدي غضنفري ادامه مي‌دهد: هنوز بخشي از ذخيره‌سازي فاز اول هدفمندي در انبارها موجود است و جريان ثبت‌ سفارش و واردات كشور نيز طبق روال گذشته در حال انجام است.وي توضيح مي‌دهد: با توجه به اين‌كه تمام ارز مورد نياز واردكنندگان و توليدكنندگان با نرخ مرجع توسط بانك مركزي تأمين مي‌شود، ما حتي انتظار افزايش قيمت‌ها را هم نداريم چه رسد به اين‌كه نوسانات نرخ ارز بخواهد منجر به كمبود كالا در بازار داخلي شود.اسدالله عسگراولادي در گفت‌وگو با يك روزنامه اصلاح‌طلب كه طي دو هفته گذشته بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي بيگانه داشته، گفته بود: در صورت تداوم روند فعلي در اقتصاد ايران و سامان نيافتن نرخ ارز در شش ماه آينده با كمبود كالاهاي اساسي و مصرفي روبه‌رو خواهيم شد.
غضنفري تأكيد مي‌كند: نگراني نسبت به تأمين اقلام اساسي كالا بي‌مورد است و انتظار مي‌رود فعالان اقتصادي نيز با نگاهي مسئولانه به واقعيت‌هاي اقتصاد كشور و وفور اقلام و كالاها در بازار، از سر بي‌تدبيري به انتظارات تورمي دامن نزنند چرا كه حتي با وفور اقلام و كالاهاي اساسي، تحريك كردن انتظارات تورمي، بازار را به هم مي‌ريزد و كاملاً به زيان مردم و مصرف‌كنندگان تمام خواهد شد.
هيچ نگراني وجود ندارد
محمدحسين برخوردار، رئيس مجمع عالي واردات به مي‌گويد: هيچ كس از شرايط پيش آمده در بازار ارز خرسند نيست و عمده فعالان اقتصادي خواستار تثبيت و تك‌نرخي شدن ارز هستند اما اين‌كه منفعلانه با نوسانات بازار ارز برخورد كرده و با برخي اظهارنظرهاي غيرمسئولانه براي رسانه‌هاي بيگانه خوراك بسازيم، با هيچ منطقي قابل پذيرش نيست.
اين فعال بخش خصوصي با اشاره به اين‌كه هنوز بخش زيادي از ذخيره‌سازي فاز اول هدفمندي يارانه‌ها در انبارها موجود است، توضيح مي‌دهد: علاوه بر موجودي فاز اول هدفمندي، جريان طبيعي واردات با استفاده از ارز مرجع توسط واردكنندگان ادامه دارد و توليدكنندگان داخلي نيز با استفاده از همين ارز 1112 توماني، مواد اوليه و مورد نياز خود را وارد كرده و چرخ توليد را مي‌گردانند بنابراين مردم نبايد تحت تأثير چنين اظهارنظرهايي نسبت به تأمين مايحتاج‌شان نگران باشند.
بازار مصرف عادي است
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در توسعه بازرگاني داخلي هم در همين ارتباط مي‌گويد: شرايط تأمين كالا از مجاري مختلف هيچ تغييري نداشته و بر اين اساس با توجه به وفور كالا هيچ نگراني از بابت عرضه اقلام مورد نياز مردم وجود ندارد.محمدعلي ضيغمي در عين حال افزايش تقاضاي مردم براي خريد مايحتاج ماه‌هاي پاياني سال را نشانه نشاط بازار عنوان مي‌كند و توضيح مي‌دهد: معمولاً براي اصلاح فرهنگ خريد، به مردم توصيه مي‌شود خريد خود را در طول سال توزيع و به ماه‌هاي پاياني سال متمركز نكنند.
وي درباره برخي اخبار مبني بر حضور غير عادي مردم براي خريد در مراكز فروش مي‌گويد: ما همه ساله در ماه‌هاي پاياني شاهد افزايش تقاضاي مردم هستيم اما بايد مراقب باشيم؛ ممكن است برخي با شيطنت‌هايي بر آن باشند تا فضاي ذهني مردم و جامعه را به سمت و سوي برخي رفتارها سوق دهند.وي از رصد بازار توسط سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در سراسر كشور خبر داده و اظهار مي‌كند: شركت در جلسات هفتگي منظم شوراي كنترل استان‌ها و پيگيري وضعيت بازار از جمله مواردي است كه در سطح كشور در حال انجام است.ضيغمي تأكيد مي‌كند. هيچ‌گزارشي از شرايط غير عادي بازار اعم از تأمين يا توزيع كالا و يا حضور نگران‌كننده مردم در سطح بازار دريافت نكرده‌ايم.وي مي‌گويد: مردم به هر ميزان كالا كه نياز داشته باشند، وجود دارد.
انبارها پر از كالاست
مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران نيز وضعيت ذخاير استراتژيك كشور را مناسب توصيف و تصريح مي‌كند: انبارها پر از كالاست و با كمبود كالا مواجه نخواهيم شد.عباس قبادي ادامه مي‌دهد: ما جز در يكي دو قلم كالا در مورد اقلام مختلف به واردات وابستگي نداريم.
وي در مورد وضعيت موجودي گندم هم مي‌گويد: ما هيچ وابستگي در زمينه گندم به واردات نداريم و در اين مورد هم جاي نگراني نيست.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ پنج شنبه 6 بهمن 1390برچسب:قحطي, توسط محمد

cache01last1395026675